Eigersund Kirkelige Fellesråd

Aktiviteter

Reiseskildring fra Muskathlon i Sør Korea

Thor Erling Sætrevik og Olav Magne Egebakken, okt.-19

Egersunderen Olav Magne Egebakken reiste 5.-12. oktober til Seoul for å delta på Muskathlon Sør Korea 2019. Et Muskathlon er den ultimate utholdenhetsutfordringen – som et maraton – plassert i et øde område. Alle deltakere, menn og kvinner, har som mål å samle inn store summer for å støtte kampen for global rettferdighet.

Før han reiste samlet han inn over 100 000 kr til organisasjonen Åpne Dører som står i tjeneste for forfulgte kristne. Pengene ble samlet inn ved kollekter i kirker, menigheter og bedehus over hele Dalane, pluss et par bedrifter som også bidro. Her kommer er reiseskildring fra Olav Magne.

Jeg har nå vært en uke i Sør Korea og deltatt på idrettsarrangementet Muskathlon for å støtte Åpne Dører og deres arbeid for å hjelpe, oppmuntre og utruste kristne nordkoreanere. Dette gjelder nordkoreanere som lever under sterk forfølgelse i Nord-Korea eller med ny identitet i Sør-Korea.

Jeg har opplevd veldig mye på bare en uke, og det er mye som ikke har sunket helt inn enda og som jeg trenger mer tid til å fordøye. Men skal prøve på en kort oppsummering av det jeg har opplevd.

Første dag gikk stort sett med til venting på at deltakere skulle ankomme fra New Zealand, Australia, England, Skottland, Nederland, Belgia og jeg som eneste norske deltaker. Vi avsluttet dagen med en god middag og en samling på hotellets takterrasse med lovsang og bønn for uken som lå foran oss.

Hvordan ser en gudstjeneste med koreanere ut? På søndagen fant vi et vakkert svar på dette. Vi besøkte flere kirker denne dagen først Unnuri Church Seoul, en høy bygning med et like høyt mosaikk bilde av Jesus Kristus, den gode hyrde. Det var virkelig et spesielt syn!

Atmosfæren under gudstjenesten var veldig spesiell. Vi forsto ikke halvparten av det som ble sagt (fordi ja: koreansk), men vi fant fort ut at vi var veldig velkomne. De håndhilste på oss alle og vi ble rikelig velsignet, deretter fikk vi alle et smykke med et trekors på. Koreanere viste seg fort å være et virkelig varmt folk. Vi følte oss umiddelbart som brødre og søstre. Disse kristne - halvparten av dem fra Nord-Korea - var så glade for å se oss. De følte seg veldig oppmuntret av at mennesker fra så mange nasjoner viste så stor omtanke både for dem og deres brødre og søstre i Nord Korea.

Så feiret vi nattverd sammen med våre koreanske venner. Vi ba også sammen for arbeidet til Åpne Dører og for våre brødre og søstre i Nord Korea.

Den tredje dagen starter med en «hemmelig» gudstjeneste. Som et symbol på den underjordiske kirken i Nord-Korea, synger vi sanger med hviskende stemmer, vi ber i små grupper, vi hører en historie fra Nord-Korea og feirer nattverden sammen. Ikke med vin og brød, men med en grønn og en rød drue fordi forfulgte kristne må feire med det de har tilgjengelig.

Etter lunsj er det klart for et møte med nordkoreanske ungdommer. De fortalte sterke historier om hvordan familiene deres hadde flyktet fra Nord-Korea. Vi tok et vakkert gruppebilde med de koreanske ungdommene men pga. sikkerheten må alle enten se ned eller holde hånden foran ansiktet.

Så forlot vi Seoul, for å reise lenger nord, første stopp var parken ved Seoul World Cup Stadion. Der fikk vi lytte til historiene til nordkoreanske kristne som har opplevd ting som er helt uvirkelig for oss i Norge, og hvordan de ble kjent med Herren Jesus Kristus. Det stråler av ansiktene deres når de forteller om hvordan de ble kjent med Jesus. Det er spesielt hvordan de fortsetter å stole på Herren Jesus på tross av alt det de har opplevd, og hvordan de fortsetter å sette alt sitt håp og all sin lit til Ham. "Uten guds ord og uten Jesus hadde jeg aldri klart dette," delte en av de kristne Nord Koreanerne. Mange inntrykk rikere forlater vi parken etter lunsj med koreanere.

Dagen etter forlot vi hotellet vårt i Bear Town i Pacheon, og dro mot grensen. Bussen stoppet underveis ved et platå hvor vi så inn i Nord-Korea. Det var spesielt. Det er så nær. "Der skjer det!". Vi hadde med en lokal guide og fikk informasjon om det vi så på andre siden. Vi ba og sang guds velsignelse over landet.

Rett før klokken 23 går jeg og en av mine nye britiske venner opp til startområdet for å se når vandrerne starter på sin 63 km tur. De skal starte 7 timer før oss andre og gå gjennom hele natten. Da kommer plutselig en bil og stopper i startområdet og Hae-woo kommer ut av bilen. Dette er stort. Denne eldre kvinnen, som har kledd seg i sitt fineste festantrekk, er selve symbolet på den forfulgte undergrunnskirken i Nord Korea. Vi kan se at hun har gledet seg til dette. Hun er tydelig rørt og oppmuntret over det hun nå får være med på. Hun tar seg tid til å ta selfie, snakke med hver enkelt, spør hvor vi kommer fra og ber en bønn for hver enkelt av vandrerne før de skal starte. For en start... Vandrerne forsvinner ut i natten.

Litt før kl 06:00 torsdag er alle løpere og syklister klare til start på Muskathlon Sør Korea 2019. Hae-woo har dukket opp igjen like oppglødd som noen timer tidlige. Igjen tar hun runden og ber for, velsigner og tar selfie med alle deltakere. Dette er stort for Hae-woo og dette er stort for oss…

Noen har trent lenge og mye, andre nesten ingenting. Men her er det ikke tiden som er det viktigste, dette er for folket i Nord Korea. Første maratonløper i mål passerer målstreken ca. kl 10 og så kommer løpere, vandrere og syklister i mål utover hele dagen. Hae-woo er med oss hele dagen, heier, tar bilder, klemmer og ber for alle deltakere etter hver som de kommer i mål. For en dag...

Den sporty delen av muskathlon sør-korea 2019 er over. Det var en fantastisk dag full av følelser, tilhørighet, smerte, skuffelse, glede, tro, og mirakler. Nå er det bare to dager igjen, men først er det festmiddag sammen med Hae-woo.

Fredag morgen er det frokost og pakking. Deretter er det medaljeutdeling til alle deltakere og hvem andre enn Hae-woo dukker opp for å utføre dette. Høytidelig henger hun medaljen rundt halsen på hver enkelt deltaker, klemmer og velsigner oss alle sammen.

Bussene tar oss tilbake til platået med utsikt over Nord Korea og der har vi siste samling der alle er sammen. Det blir en flott stund med lovsang, vitnesbyrd og forbønn.

Tusen takk for din støtte, og mest av alt: din bønn denne uken! Vi som var deltakere kommer aldri til å glemme denne reisen, disse menneskene og denne opplevelsen.